Maja Nordtug

«Jeg er opptatt av at det må lønne seg mer for forskere å delta i det akademiske dugnadsarbeidet og å formidle forskning til samfunnet»

Kort fortalt – hva forsker du på?

Jeg har bakgrunn i medievitenskap, og forsker i hovedsak på digital mediebruk. Jeg har blant annet forsket på medier og helse, herunder på hvordan folk bruker mediene når de skal ta beslutninger om vaksiner, og hvordan e-konsultasjoner og videokonsultasjoner brukes og oppleves i kommunikasjon mellom lege og pasient. I tillegg har jeg forsket på telepresence-teknologi (teknologi som gjør det mulig å føle tilstedeværelse på avstand) som kan støtte barn som har lange fravær fra skolen. I min nåværende stilling forsker jeg på digitale familieliv og studerer hvilken plass digitale plattformer har i samspill på tvers av generasjoner og hva plattformene betyr for familierelasjonene.

Hva er de mest spennende problemstillingene innenfor ditt fagfelt?

Det er spennende og viktig å forstå hvilke konsekvenser mediene, som er så allestedsnærværende i dag, har for forskjellige deler av livet vårt. Jeg synes det er interessant å studere hva som skal til for at noen tar i bruk forskjellige digitale medier og ikke. I tillegg er det spennende å forstå hva som muliggjør og vanskeliggjør menneskers muligheter for å delta i et digitalisert samfunn – for eksempel i et digitalt familieliv, et digitalt skoleliv, og et digitalt helsevesen.

Hvorfor og hvordan ble du interessert i ditt forskningfelt?

Jeg kunne lett ha endt opp med et annet forskningsfelt! Jeg har stort sett gått for det som virket spennende i øyeblikket, og så har jeg tatt de mulighetene som har bydd seg.

I bachelor- og masterutdannelsen min synes jeg det morsomste var å samle inn data, analysere dem og skrive om resultatene av analysene mine. Det var egentlig ikke så veldig viktig akkurat hva det handlet om. Stort sett synes jeg det var interessant hvis det handlet om mediebruk, men det var selve vitenskapelsesprosessen og formidlingen om denne jeg synes var spennende. Sånn er det nesten ennå: Jeg kan bli begeistret for veldig mange emner, og jeg forsker innenfor de emnene som byr seg. Jeg synes fortsatt det er mest gøy når det handler om digitale medier, men innenfor dette synes jeg det er interessant å forske både på helse, skole og familie. Jeg ville vært åpen for mange andre emner også. Så lenge emnet er interessant og jeg får lov å analysere og skrive, er jeg veldig fornøyd.

Hvordan ser din forskerhverdag ut?

Hverdagen min avhenger av hvor i et prosjekt jeg er. I perioder er jeg ute og intervjuer, men stort sett jobber jeg med å analysere kvalitative data og skrive om analysene mine. Jeg analyserer typisk intervjudata, men har også analysert e-poster, nyhetsartikler og observasjonsdata.

Jeg liker å samarbeide med andre forskere, og mye av arbeidstiden min går til å diskutere artikkelideer, analyser og formidling med flinke folk fra forskjellige fagbakgrunner og fra forskjellige universiteter.

Hvilke saker vil du jobbe for gjennom Akademiet for yngre forskere?

Som medlem av Akademiet for yngre forskere ser jeg frem til å inngå i et miljø som deltar i, og skaper, viktige debatter. Jeg ønsker også selv å få en tydeligere forskningspolitisk stemme. Jeg har for eksempel lyst til å jobbe for at det akademiske dugnadsarbeidet anerkjennes mer enn i dag. Dette gjelder for eksempel det å gjøre fagfellevurderinger, delta i redaksjonsarbeid og andre essensielle deler av vitensarbeid.

Jeg mener også at det er viktig å finansiere høykvalitetstidsskrifter som både er open access (tilgjengelige for alle) og uten publiseringsavgifter for forfattere, som en motvekt til den ulikheten som skapes av publiseringsavgifter. Jeg ønsker dessuten at det skal lønne seg for den enkelte å skrive forskningsartikler på nasjonalspråk, for eksempel norsk, siden dette vil gjøre forskningen mer tilgjengelig for samfunnet. Tilsvarende synes jeg forskningsformidling er viktig, og gjennom mitt medlemsskap ønsker jeg å jobbe med å skape engasjerende former for forskningsformidling for et bredere publikum.