AYF glad

Les vår årsrapport for 2023 og alt vi oppnådde i fjor

Trenger du litt lesestoff i påsken? Les vår årsrapport for 2023 og alt vi oppnådde i fjor. Årsrapporten for 2023 gir en oppsummering av de viktigste aktivitetene i AYF og rapporter på vårt arbeidsprogram for samme år.

Akademiet for yngre forskere har lagt bak seg en svært spennende og begivenhetsrik periode med flere høydepunkter, og betydelige gjennomslag.

Her er noen av fjorårets høydepunkter:

Vi har tatt opp 10 nye medlemmer og takket av de 12 medlemmene fra 2019-2023-kullet. Vi er nå 41 medlemmer med en bred faglig, geografisk og institusjonell sammensetning.

Vi har også 54 alumni-medlemmer og vi er glade for å ha denne flotte gruppa i ryggen i ei viktig tid framover.

Selv med flere høydepunkter har 2023 vært preget av et utfordrende både internasjonalt bakteppe med krig i både i Ukraina og Gaza og turbulente politiske og økonomiske tider. Vi ser også dessverre et sterkere press på den akademiske friheten både nasjonalt og internasjonalt. Derav har AYFs internasjonale arbeid vært et prioritert område i 2023.

Med kontorlokaler hos Det Norske Vitenskaps-Akademi, som er nærmeste nabo til den Russiske ambassaden, vaier det ukrainske flagget og det vil vaie fra Akademiets hus i Drammensveien frem til krigen er slutt.

Vi er allerede godt i gang med et ambisiøst arbeidsprogram for 2024! Vi ser frem til fortsettelsen og ønsker dere alle en riktig god påske.

Les hele vår årsrapport her:

Se noen bilder fra fjoråret her. Du kan også se flere bilder i årsrapport og nettsaker linket til ovenfor.

Fra Nordisk-baltisk møte på Det Norske Vitenskapsakademi som vi var vertskap for i sept. 2023. Foto: Adrian Nielsen/AYF
Fra utdelingen av Lettenprisen til Paula Moraga (nr. 3 f.v.) sept 2023. F.v. Borghild Roald, John Arne Røttingen, Moraga, Nils Hallvard Korsvoll. Foto: Thomas Eckhoff
Deltagere på European Network for Young Academies (ENYA)-møtet i Stockholm i mai hvor vi deltok med hele ledergruppen. Foto: Erik Thor/Sveriges Unga Akademi
Besøk av tidl. forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe under vår Vintersamlingen på Det Norske Vitenskapsakademi jan. 2023. Foto: Anne Helene Bakke/AYF
Fra AYFs arrangement under Arendalsuka 2023. Foto: Aron B. Løsnes/UHR

Styrene i AYF i 2023

Styret AYF nov 2022-okt 2023. F.V: Bjørn K. Danbolt, Irja Ratikainen, Natalia Kucirkova, Marte CW Solheim, Nils H. Korsvoll, Kai Arne Hansen, Mari Myksvoll, Nora EH Mathé. Foto: David Jensen / AYF
Styret i AYF okt. 2023-okt. 2024. F.v. Siddharth Sareen, Kjartan Almenning, Haley De Korne, Aase k. Lundberg, Nora E.H. Mathé, Anine Kierulf, Kai Arne Hansen, Feroz M. Shah, Salwa Suliman og Bjørn Kristian Danbolt. Foto: AYF.

Les mer om inneværende styresammensetning her og tidligere styrer i AYF på vår nettside

For presse:

Feroz Mehmood Shah, leder AYF

f.m.shah@ifikk.uio.no / 402 13 030

Nils Hallvard Korsvoll, tidl. leder AYF

nils.h.korsvoll@uia.no / 41104587

Pressebilder finner du i Flickr av Feroz M. Shah her og Nils H. Korsvoll her her

Grafisk design i årsrapport: Birger Berge

Fra AYFs Høstsamling i Trondheim 19-20.okt. Foto: Sebastian Jacobsen/AYF